Resep Cara Buat Kek Batik Simple Dan Kek Milo

Resep Cara Buat Kek Batik Simple Resepi kek batik coklat milo topping cheese lembut dan sedap ini boleh anda cuba sendiri di rumah kerana buatnya mudah. Anda bisa menayangkan resepi kek ni buat acara bersama rakan-rakan ataupun keluarga. Untuk anda yang ingin beri hadiah kepada ibu atau orang yang disayangi, tetapi tak mempunyai banyak wang, atau keliru mahu membeli apa, kek batik boleh menjadi penyelesaian untuk anda.

Mungkin tidak ada berkesudahan. Bila-bila masa terdapat inovasi yang dicipta oleh Chef untuk berbagai resepi kek. Sering kita tengok banyak buku yang dijual membincangkan segala macam resepi kek. Jika pada post terdahulu saya telah membincangkan tentang  kek coklat, kali ini saya nak membincangkan salah satu resepi paling popular lain, ialah kek batik. Kek ni sedang menjadi pilihan kegemaran ibu bapak serta kanak-kanak dalam membuat kek di Malaysia. Ini adalah kerana kek ini mudah untuk dibuat, tak perlu banyak wang, dan ia lembut dan lazat.

Kek Batik Simple

Cara Buat Kek Batik
    Cairkan dulu butter dalam periuk yang dipanaskan dengan api kecil. Bila sudah cair, masukkan susu pekat dan gaul lagi hingga sebati.
    Lepas itu, masukkan Milo dan serbuk koko ke dalam periuk. Masukkan sedikit demi sedikit sambil digaul sehingga sebati. Jangan tinggalkan sebatian ini berketul-ketul.
    Masukkan biskut Merrie yang telah dipatahkan (tidak sampai hancur) sebelumnya ke dalam periuk, dan gaul hingga rata.
    Lepas itu, masukkan adonan ke dalam loyang yang telah dialas dengan plastic biar mudah nak dikeluarkan.
    Padatkan kek batik tadu dengan tekan-tekan menggunakan sudu.
    Bila dah padat, simpan loyang ke dalam peti sejuk sekira 3 jam.

Bahan buat cheese toping
250 gm cream cheese
- 1 biji telur
- 2 sudu makan gula kaster

cara buat ke batik cheese
Kacau semua bahan sampai halus dan letakkan di atas kek batik.
Bakar dalam oven dengan panas 160 darjah selama 5 minit.
Angkat dan sejukkan sebelum di hiris.


BAHAN :
    4 biji telur
    4 sudu milo
    4 sudu susu pekat
    4 sudu serbuk koko
    4 sudu gula
    1 paket biskut marie( 350 gram )
    1 buku buttercup

CARA MEMBUAT KEK BATIK :
    Patah-patahkan biskut marie kepada empat bahagian. dalam satu bekas.
    Masukkan telur, susu pekat, milo, serbuk koko, dan gula didlam bekas yang lain. Kemudian kacaukan bahan-bahan tersebut sehingga sebati.
    Cairkan buttercup dalam periuk.
    Masukkan semua bahan yang telah dsebatikan tadi kedalam periuk bersama buttercup yang telah dicairkan dan biskut marie yang dipatahkan tadi. Gaul semua bahan selama 15 minit dalam keadaan api terbuka.
    Angkat bahan-bahan telah dicampur tadi dan letakkan didalam bekas mengikut citarasa masing-masing. Sejukkan kedalam peti ais. Biskut batik sedia dihidang

Sekian terima kasih semoga bermanfa'at Resep Cara Buat Kek Batik Simple selamat mencoba dirumah